Wydarzenie Marca – Facebook Webinar!
04.03.2011
Ostatni dzwonek! O 20.00 Facebook pozostanie dla was bez tajemnic! ;-)
10.03.2011

Daj ludziom dobry powód, a Pokochają Cię!

ludzie-kochaja

Witam Serdecznie!

Co robisz na tej stronie? Dlaczego ją odwiedziłeś? Cóż zapewne miałeś ku temu jakiś swój powód…
I właśnie o tym powodzie, a dokładnie o tym, jak możesz go wykorzystać w swoim życiu, chciałbym ci dziś napisać kilka słów.

Wyobraź sobie, że jesteśmy na fajnej imprezie ze znajomymi. Wtedy nie masz problemu, by opowiedzieć im np. historię która niedawno ci się przydarzyła. Zazwyczaj znajomi wysłuchają cię, bo masz z nimi zbudowaną odpowiednią relację.
Ale co w przypadku ludzi, których nie znasz? Czy ludzie ci, w ogóle będą chcieli cię wysłuchać i jakieś twojej historii?
Oczywiście, że tak, o ile dasz im ku temu DOBRY POWÓD.

Amerykańskie badania…

W Ameryce było przeprowadzonych mnóstwo tego typu badań, a chyba najsłynniejsze to te z kserokopiarką.
Najpierw sprawdzono na grupie osób zdanie:

“Przepraszam, mam 5 stron do skserowania,
czy mogę skorzystać przed Panem/Panią z kopiarki?”

Zgadzało się na taką prośbę 60% osób.
Następnie na kolejnej grupie ludzi, przepadano inne frazy:

“Przepraszam, mam 5 stron do skserowania, czy mogę skorzystać przed Panem/Panią z kopiarki, bo bardzo mi się spieszy?”

– Zgadzało się ponad 90% ludzi.
Amerykanie przeprowadzili jeszcze jedną jeden etap badań a mianowicie sprawdzili frazę:

„Przepraszam, mam 5 stron do skserowania, czy mogę skorzystać przed Panem/Panią z kopiarki, ponieważ muszę zrobić te kopie?”

Okazało się wtedy, że skuteczność była dokładnie taka sama, a mianowicie 90% zgadzało się wpuścić do kolejki.
I tak, nasi bardzo mądrzy Amerykańscy przyjaciele, doszli do wniosku, że wystarczy użyć magiczne słowo „because”, czyli „ponieważ” i wtedy nasza skuteczność będzie znacznie większa.

Ciekawy wniosek prawda?

Czy rzeczywiście działa to dokładnie tak, jak określili to Amerykanie?

Proponuję, zróbmy wspólnie takie krótkie badanie.
Mam teraz do ciebie, następującą proźbę:

„Chciałbym zaprosić cię na stronę socialfan.pl, ponieważ gdy byłem mały, to zdechł mi chomik…”

Hej, czy już jesteś na stronie? Jeśli tak, to chyba z ciekawości…
Widzisz, bezczelnie podważając cały autorytet Amerykańskich Specjalistów, moim skromnym zdaniem powód musi pasować do schematu myślenia drugiej osoby.

I tak np. gdy chcemy opowiedzieć ludziom historię i chcemy aby ludzie ci z uwagą nas słuchali dajmy im ku dobry powód.
Jeśli stojąc w grupie rozmawiamy np. o samochodach i zacznę nagle opowiadać o tym jak spędziłem wakacje w Tunezji 3 lata temu, to logika, a dokładnie lewa półkula moich słuchaczy zacznie krzyczeć:

CO? Co mają wspólnego samochody z Twoimi Wakacjami i to jeszcze w Tunezji?

I pomimo, że mi nie przerwą, mogą nie do końca być zainteresowani tym co będę mówił…
Natomiast gdy wskażę na żółty samochód i z entuzjazmem powiem:

O jaka fajna żółta taksówka! Dokładnie takie same jeżdżą w Tunezji! Co ciekawe, tam taksówkarze regularnie trąbią na ulicy na turystów. Pamiętam gdy raz poszedłem na medinę….

i tak dalej i tak dalej.
Wtedy umysły naszych słuchaczy zachowują spokój, ponieważ daliśmy logice DOBRY POWÓD by nas słuchała (czyli płynnie przeszliśmy do naszej historii…)

Jak skorzystać z tej wiedzy na Facebooku?

To samo mamy np. na Facebooku. Zawsze zastanawiam się nad ludźmi, którzy przysyłają mi zaproszenia…
Skąd się znamy? Ze szkoleń, z moich kursów, z jakiś warsztatów?
Ostatnio dostałem ciekawe zaproszenie z dopiskiem:

Marku, mamy aż 70 wspólnych znajomych, dlatego będzie mi niezmiernie miło mieć cię wśród moich znajomych na Facebooku…

Ten powód, choć nie ukrywam, dość oryginalny, jest dla mnie bardziej przekonywujący, niż śmierć małego gryzonia jakieś 20 lat temu… Myślę, że dla ciebie też. 😉

Wracając do meritum, z powodów warto korzystać. I jeśli np. na facebooku, ustawiamy wydarzenie, warto dać ludziom dobry powód, by się nim zainteresowali!

„Zapraszam cię na ten webinar, ponieważ zawiera on informację, które sprawią, że będziesz więcej zarabiał.”

Czy większość ludzi chce więcej zarabiać?
Czy jest to więc dobry powód?

Lubię to!- jak zaprosić znajomych?

( Swoją drogą, chyba najbardziej popularna teraz fraza oczywiście zaraz po słynnym „Polskim przecinku”.)
Przykładowo wysyłamy zaproszenie do „grupy znajomych” na Fanpage.
Nie wysyłajmy ludziom pustej wiadomości! Dajmy ludziom DOBRY POWÓD, by polubili naszą stronę!
Jeśli przykładowo mamy fanpage o nauce języka Angielskiego, wyślijmy taką wiadomość:

Zapraszam do polubienia mojej strony, ponieważ na moim fanpage regularnie będą pojawiać się nowe filmy, które sprawią, że twój Angielski z dnia na dzień będzie coraz lepszy…

Więcej ciekawych strategii, na temat promocji na Facebooku, znajdziesz tutaj (kliknij).

Marcin Godlewski
Marcin Godlewski
Założyciel portalu szkoleniowego MiastoSzkolen.pl, również właściciel najstarszej w Polsce Platfomy Programów Partnerskich – ProPartner.pl. Od 2006 roku zajmuje się sprzedażą bezpośrednią i marketingiem w internecie. Stworzył wiele tematycznych portali, grup szkoleniowych i marketingowych. Autor wielu autorskich szkoleń, kursów internetowych i ebooków, współautor książki "Biblia E-biznesu". Przez ostatnie lata specjalizuje się w prowadzeniu, organizacji i sprzedaży szkoleń on-line.

14 Comments

  1. Bardzo fajne spostrzeżenie. Z chęcią potestuję następnym razem, trzeba tylko uważać aby nie przesadzić :)

  2. Krzysztof pisze:

    Właśnie tak robie od dawna , proponuje ludziom coś co da im naprawde konkretną korzyść jak coś dla mnie zrobią, np polubią itp..

    Pozdawiam
    Krzyś

    • Tomasz pisze:

      Wszystko ok. ale czemu w takim razie nie ma tu tak dużo fanów ? A Ty marku też nie masz za dużo :) Krzysiu, a Ty wogóle nie masz fanów na fanpages 😀

      • Proszę sprawdzić, od kiedy zaczęliśmy prowadzić FanPage. :)
        Dokładnie rozpoczęliśmy działalność (pisać na nim!) ze startem bloga 4 marca, a więc 5 dni temu…
        128 fanów w 5 dni, to chyba nie tak najgorzej… :)
        Uważam, że nie ma sensu nabijać fanów, jeśli nie ma się czasu prowadzić zbytnio swojej strony, bo to może tylko ludzi rozdrażnić…

        My recent post Jak stworzyć zespół- który zwycięża

  3. Łukasz pisze:

    Robert Cialdini – Wywieranie wpływu na ludzi.

  4. Przemek pisze:

    Artykuł fajny ale Robert Cialdini miał więcej dobrych teorii i reguł więc czekamy na kolejne:) może z regułą wzajemności: "jeśli spodobał Ci się mój darmowy ebook zapraszam na moją stronę na fb" "możesz odwdzięczyć mi się klikając 'lubię to' " lub coś podobnego:)
    My recent post Ja dodać banery na stronę

  5. Artur Smolicki pisze:

    Powiem szczerze, że dawno żadnego tekstu nie przeczytałem z takim zainteresowaniem. Nie ma się co dziwić, że sprytni marketerzy sterują umysłami tysięcy ludzi. Powiem szczerze, że bardzo chętnie wypróbuję tą metodę już wkrótce, podczas kolejnej fazy zaproszeń na oficjalny FunPage. Co najciekawsze, najczęściej najtrudniej wpaść na rzeczy oczywiste..

    Artur Smolicki http://www.newcreative.pl

  6. ekoprzyjaciel pisze:

    Podane wskazówki , tak naprawdę są jedyną drogą zdobywania współpracowników , partnerów w internecie.Jednocześnie ta droga jest zobowiązaniem wobec nich.W sensie spełniania ich oczekiwań.

  7. Wojtek pisze:

    Bardzo ciekawy tekst. Dobre wskazówki warte natychmiastowego wdrożenia, ponieważ zwiększy to naszą skuteczność pozyskiwania nowych fanów na Fun Page.
    Pozdrawiam
    Wojciech Wrzesiński

  8. Rafał Mróz pisze:

    Świetny tekst o relacjach, nie tylko w odniesieniu FB. Magia uzasadnienia działa wszędzie i zawsze tak samo skutecznie. Social media tylko kalkują ten schemat realizowany w życiu codziennym. Tacy jesteśmy, my ludzie :)
    A'propos Tunezji i taksówki – przypomniał mi się dowcip związany z tematem "uzasadnienia". Jasiu umiał tylko biologię węża. Natomiast Pani wywołała go do tabliy i kazała opisać słonia. Ten na to: "Słoń jest wielki i ma trąbę. Trąba jest długa i wąska, bardzo podobna do węża. A jeżeli chodzi o węże to dzielimy je na…"
    Nie polecam nikomu używania tak długich konwersji między tematami ale czasem one także są skuteczne. Również w social media :)

    PS. W kwestii formalnej – Marku popraw tekst, ma sporo literówek i błędów ("because","przepadano", "proźbę"). Wiem, jestem drobiazgowy ale to dlatego, że ja sam jak szybko piszę to robię literówki :)
    My recent post WP-o-Matic – jak usunąć linki z pobieranych treści

  9. Marcin pisze:

    Taka wiedza w szkołach 😉
    My recent post BRAK PIENIĘDZY

  10. Ewa Maslowska pisze:

    Zawsze można dowiedzieć się, jak działają czordziejskie słówka. Z czasem dobrze sobie zrobić podręczny słowniczek. Ważne, dla budowania relacji, włączenie magicznego słówka „dziękuję”, gdy ktoś zamieści ciekawy komentarz, poleci naszą stronę lub ją polubi.
    Poza tym warto zrewanżowac sie i polubić strone fana.
    Dopiero to buduje relacje. Okazywanie wdzięczności to prawdziwy sekret magii dobrych relacji.

Odpowiedz na „TomaszAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *